Een rare vibe hangt er vindt Naomi (Evelien Bosmans) wanneer ze wacht op haar grootvader Cornelius (Katelijne Verbeke die een geweldige brompot weet neer te zetten), een boomer die van een andere planeet of zo komt. Bedoeling is dat hij mee zal spelen in een stuk. Omdat de overheid diversiteit op de scène aanmoedigt en daar het Theaterhuis blijkbaar nog een werkpunt heeft. Maar dan blijkt opa zijn zegje nog te willen hebben en wil ie dat er niet alleen naar zijn artistieke inbreng geluisterd wordt maar er ook nog rekening mee gehouden wordt ook.
Cornelius en de aliens gaat over het theaterwereldje zelf, over subsidies die met een derde teruggebracht zijn en de gevolgen die dat heeft voor externe partijen, over de wereld die verandert, staminets die verdwijnen en koffiebars die verschijnen, over ‘La salope affreuse de mon fils’ of was het ‘La salopette affreuse de mon fils’? dat Cornelius had gezegd?, over eenzaamheid, afscheid hebben moeten nemen van je goudvis die er op het einde eerder als een zilvervis uit zag, maar bovenal gaat de voorstelling ook over identiteit en gender (zoals panseksualiteit en non-binair zijn), wokeness en welke woordenschat wel dan niet nog langer gepast is.
Cornelius heeft het dan al snel over van verschillende walletjes eten en trekt in geen tijd de link met een politieke partij. Andere thema’s die aan bod komen in Cornelius en de aliens zijn de leegstand in winkelstraten door de opkomst van het online shoppen, maar ook de klimaatcrisis passeert de revue. Zo stelt Cornelius dat ie naar zwart-wit tv kijkt om elektriciteit uit te sparen. En Naomi die noemt ie tot haar grote ergernis consequent ‘Maori’, naar het volk dat oorspronkelijk in Nieuw-Zeeland woonde.
Wat je in Cornelius en de aliens als toeschouwer meemaakt is een steeds dieper wordend generatieconflict tussen een millennial en een boomer. Guido Van Meir die het typetje Cornelius Bracke voor HUMO ontwikkelde, schreef de tekst die zo nu en dan grappig is maar echt bijtende satire ontwaren we er niet in. Het geheel voelt daarvoor te braaf aan en de toon is ons (net als HUMO en De Morgen de laatste tijd overigens) te militant pro woke en komt zelfs wat belerend over terwijl je in se na het verlaten van de theaterzaal de wereld niet anders gaat zien. En dan vraag je je af of en in hoeverre dit dan wel een geëngageerde theatervoorstelling is.
< Bert Hertogs >
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
08MAR
Whitney
Stadsschouwburg Antwerpen
08DEC
Onze Jordaan
Chasse Theater Breda
16MAR
Malle Babbe
Chasse Theater Breda
18JAN
Sister Act
Chasse Theater Breda
13OCT
De Hospita
Chasse Theater Breda
30APR
Tate McRae
Lotto Arena Merksem
01MAY
Dave Matthews Band
Vorst Nationaal Brussel
01MAY
Kung-Fu
Stadsschouwburg Antwerpen
03MAY
De Miskenden
CC Brasschaat
03MAY
Prins Arthur V
Stadsschouwburg Sint-Niklaas
04MAY
CQ
CC Kapellen
04MAY
We Have a Dream
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
04MAY
Kiss The One We Are
deSingel Antwerpen
25APR
Mamamanie ★★★★1/2
DE Studio Antwerpen
24APR
The Fall Guy ★★
Kinepolis Antwerpen
22APR
Abigail ★★★1/2
Kinepolis Antwerpen
20APR
Ravensbrück ★★★★★
MAS Antwerpen
20APR
Magdalena ★★★★1/2
Blikfabriek Hoboken
19APR
Prins Arthur V ★★★
DE Studio Antwerpen
17APR
Civil war ★★★1/2
Kinepolis Antwerpen
15APR
Kim Wilde ★★★★
Stadsschouwburg Antwerpen